Projekty unijne
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych aktywnie realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej, koncentrując się na zwiększaniu dostępności edukacji oraz wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań wspierających studentów i kadrę akademicką. Nasze inicjatywy przyczyniają się do tworzenia przyjaznego i innowacyjnego środowiska akademickiego.
- W realizacji
- Zrealizowane
„Dziś i w przyszłości – dostępna wrocławska WAB”
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych realizuje projekt „Dziś i w przyszłości – dostępna wrocławska WAB”.
Najważniejsze informacje
Program: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
Numer projektu: FERS.03.01-IP.08-0212/24
Okres realizacji projektu od: 2025-01-01 do: 2028-12-31
Kwota dofinansowania: 7 345 345,37 zł
Kwota wydatków kwalifikowalnych: 7 572 521,00 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny+
Grupa docelowa
- uczelnia jako podmiot bezpośrednio korzystający ze wsparcia EFS+,
- pracownicy Uczelni (kadra kierownicza, dydaktyczna, administracyjna Uczelni, w tym: pracownicy jednostki ds. dostępności),
- -przedstawiciele / przedstawicielki zinstytucjonalizowanych struktur studenckich (samorząd, koła naukowe, organizacje studenckie).
Zadania w projekcie
Zadanie 1. Struktura organizacyjna
Zadanie obejmuje rozwój struktury jednostki ds. dostępności ulokowanej w dostosowanej do jej potrzeb siedziby, która w kompleksowy sposób obejmie ona wszystkie obowiązkowe obszary dostępności
Zadanie 2. Dostępność architektoniczna
W ramach zadania zrealizowane zostaną wymagania w zakresie zapewnienia pełnej dostępności architektonicznej budynku (modernizacja toalet, amfiteatru, modernizacja sal wykładowych wraz z zakupem rolet, modernizacja parkingu, zakup krzeseł i płacht ewakuacyjnych, montaż włączników światła i systemów przywoławczych w toaletach, stworzenie w pełni dostępnych do potrzeb OzN/OSP stanowisk biurowych), w którym min. zlokalizowana jest jednostka ds. dostępności oraz wprowadzenie procedur systemowego zarządzania i zapewniania dostępności architektonicznej całej uczelni.
Zadanie 3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Realizacja zadania ma na celu zagwarantowanie pełnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich jednostek organizacyjnych uczelni, a także zapewnienie wewnętrznych regulacji, zgodnie z którymi proces informacji i komunikacji będzie przebiegać w formie dostępnej, z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego (przygotowanie planu likwidacji barier informacyjno-komunikacyjnych, opracowanie standardu dostępności informacyjno-komunikacyjnej aktualizacja brandbooka uczelni pod kątem dostępności, zakup kolejkomatu, ekranu informacyjnego, tabliczek brajlowskich, pętli indukcyjnej dalekiego i krótkiego zasięgu, przygotowanie filmu prezentującego ofertę Uczelni jako dostępnej).
Zadanie 4. Dostępność Cyfrowa
W ramach zadania zaplanowano wdrożenie dostępnych wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych, ukierunkowanych na zapewnienie dostępności cyfrowej całej Uczelni (opracowanie standardu dostępności cyfrowej, zakup gier symulacyjnych, przygotowanie sali do nagrań zajęć dydaktycznych, rozwój platformy edukacyjnej i językowej Uczelni o funkcjonalność z zakresu AI i elementów grywalizacji, zakup licencji do GPT Chat, poprawa systemu audiowizualnego w aulach wraz z instalacją sprzętu do nagrywania wykładów, modernizacja stron www. Uczelni pod kątem potrzeb OzN/OSP.
Zadanie 5. Technologie wspierające
W ramach zadania zaplanowano rozwinięcie posiadanego przez Uczelnię zaplecza technologicznego, zmierzające do stanu pełnej dostępności technologicznej, ponadto zostanie stworzony szczegółowy plan rozwoju technologicznego, zmierzający do pełnej dostępności, z którego powinny korzystać wszystkie jednostki uczelni (stworzenie w pełni dostępnych do potrzeb OzN/ OSP stanowisk komputerowych w salach komputerowych i bibliotece, zakup krzeseł bariatrycznych).
Zadanie 6. Procedury
Zadanie obejmuje przygotowanie, kodyfikację oraz wdrożenie nowych 18 procedur regulujących kwestie kompleksowej dostępności różnych obszarów działań Uczelni.
Zadanie 7. Usługi wspierające edukację, badania naukowe i rekrutację na studia
W ramach zadania przewidziano działania związane ze wsparciem studentów OzN/OSP bez względu na rodzaj i typ niepełnosprawności dążącym do zapewnienia im pełnego udziału w procesie kształcenia i realizacji badań naukowych (zatrudnienie doradców i asystentów dydaktycznych i konsultantów edukacyjnych, zapewnienie dostępnych e-materiałów edukacyjnych i sylabusów).
Zadanie 8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
Działania szkoleniowe w ramach zadania ukierunkowane są na ugruntowanie procesu stałego podnoszenia świadomości kadry uczelni/przedstawicieli studentów w zakresie wiedzy o dostępności, świadomości niepełnosprawności oraz innych zagadnień pozwalających podnieść poziom kształcenia OzN/OSP, szkolenia będą realizowane w ramach spójnego i koordynowanego przez zespół projektowy planu w taki sposób, by ich zakres i tematyka dopasowany były do zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej (przygotowanie szkoleń ogólnych i celowanych z zakresu dostępności wraz z przygotowaniem z nich materiałów e-learningowych, które zasilą bazę wiedzy Uczelni i będą mogły być wykorzystywane przez zainteresowanych – tematyka szkoleń min.: język prosty, dostępność cyfrowa w organizacji, wrażliwość na potrzeby OzN/OSP, komunikacja z OzN/OSP i kształtowanie postaw względem tej grupy, przeciwdziałanie stereotypizacji i wykluczeniu, pierwsza pomoc i ewakuacja).
Cele projektu
Celem głównym projektu jest wzrost dostępności Wrocławskiej Akademii Biznesu w Naukach Stosowanych (WAB) we Wrocławiu, dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz ograniczeniami wynikającymi ze stanu zdrowia, studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty uczelni, a przez to upowszechnienie dostępu do edukacji tych osób. Ww. działania doprowadzą do wzrostu szeroko pojętej dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami (OzN), osób ze szczególnymi potrzebami (OSP), ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania wszystkich jej obszarów. Ponadto, założeniem projektu jest podnoszenie świadomości i kompetencji w zakresie niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb poprzez organizację szkoleń pracowników uczelni oraz przedstawicieli studentów w celu wspierania ich procesu edukacji. Spełnienie ww. celów odbędzie się poprzez realizację działań, mających na celu zapewnienie przez uczelnie dostępności w obszarach 1-8 wskazanych w Regulaminie konkursu: FERS.03.01-IP.08-001/24. Działania niniejsze będą realizowane zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego (PU) – produkty projektu będą zaprojektowane i wykonana w taki sposób, aby w możliwie największym stopniu mogły z nich korzystać wszystkie osoby, w tym OzN/OSP, bez konieczności stosowania specjalnych dostępów czy usług wspierających.
Rezultaty projektu
Projekt przyczyni się do kompleksowego zwiększenia dostępności uczelni we wszystkich kluczowych obszarach: organizacyjnym, architektonicznym, informacyjno-komunikacyjnym, cyfrowym i technologicznym. Wpłynie to na wyższą jakość kształcenia, lepszy wizerunek uczelni oraz większe zaangażowanie i komfort studentów oraz pracowników.
Efekty projektu w podziale na realizowane zadania
1. Struktura organizacyjna
- Stworzenie dedykowanej jednostki ds. dostępności, zapewniającej kompleksową obsługę w tym zakresie.
- Lepsza koordynacja działań uczelni w obszarze dostępności.
- Sprawniejsze rozwiązywanie problemów i wdrażanie nowych inicjatyw wspierających OzN/OSP.
2. Dostępność architektoniczna
- Eliminacja barier architektonicznych w budynku (m.in. modernizacja toalet, sal wykładowych, parkingu).
- Lepsza dostępność dla OzN/OSP, zwiększona mobilność oraz wygoda korzystania z infrastruktury uczelni.
- Poprawa bezpieczeństwa (np. płachty ewakuacyjne, systemy przywoławcze w toaletach).
- Usprawnienie procedur zarządzania dostępnością na poziomie całej uczelni.
3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
- Uczelnia zapewnia dostępność komunikacyjną zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
- Zmniejszenie barier informacyjnych poprzez dostosowanie systemów informacji wizualnej, dźwiękowej i cyfrowej.
- Lepsza orientacja na terenie uczelni dzięki tabliczkom brajlowskim i ekranom informacyjnym.
- Zwiększona efektywność komunikacji z OzN/OSP dzięki pętlom indukcyjnym i systemowi kolejkowemu.
4. Dostępność cyfrowa
- Stworzenie jednolitego standardu dostępności cyfrowej.
- Ułatwienie korzystania z wewnętrznych systemów IT oraz stron internetowych uczelni przez OzN/OSP.
- Poprawa jakości edukacji online dzięki nowym funkcjom platformy edukacyjnej i językowej, w tym AI i grywalizacji.
- Możliwość nagrywania wykładów i udostępniania ich w przystępnej formie dla wszystkich studentów.
5. Technologie wspierające
- Rozwój infrastruktury technologicznej, umożliwiającej pełną dostępność dla OzN/OSP.
- Lepsze wyposażenie sal komputerowych i biblioteki, dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników.
- Komfortowe warunki dla studentów i pracowników uczelni, m.in. poprzez zakup krzeseł bariatrycznych.
6. Procedury
- Spójne i jednolite regulacje dostępnościowe we wszystkich obszarach funkcjonowania uczelni.
- Ułatwienie zarządzania dostępnością i eliminacja barier organizacyjnych.
- Zwiększenie transparentności działań uczelni wobec studentów i pracowników.
7. Usługi wspierające edukację, badania naukowe i rekrutację
- Lepsze wsparcie dla studentów OzN/OSP poprzez doradców, asystentów dydaktycznych i konsultantów.
- Większa dostępność materiałów dydaktycznych i sylabusów, co podnosi komfort studiowania.
- Możliwość aktywnego uczestnictwa w badaniach naukowych bez względu na ograniczenia zdrowotne.
8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
- Wzrost świadomości kadry i studentów w zakresie dostępności i potrzeb OzN/OSP.
- Poprawa jakości komunikacji i eliminacja uprzedzeń oraz stereotypów.
- Możliwość stałego kształcenia się w zakresie dostępności dzięki e-learningowym materiałom szkoleniowym.
- Większa inkluzyjność i lepsza współpraca na uczelni.

„Wrocławska uczelnia dostępna”
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych zrealizowała projekt „Wrocławska uczelnia dostępna”.
Najważniejsze informacje
Program: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer projektu: POWR.03.05.00-00-A056/20
Okres realizacji projektu od: 2020-10-01 do: 2023-12-31
Kwota dofinansowania: 3 112 833,21 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Opis i cel projektu
W ramach projektu została zwiększona dostępność Uczelni dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Działania na rzecz zniwelowania barier wyrównania szans OzN dotyczyły wszystkich obszarów tj.: struktury organizacyjnej oraz procedur istniejących w uczelni, rozwiązań architektonicznych infrastrukturalnych, wdrożenia technologii wspierających proces kształcenia oraz funkcjonowania studenta z niepełnosprawnością w środowisku akademickim.
W ramach projektu Uczelnia wdrożyła także szereg rozwiązań w obszarze wsparcia edukacyjnego uwzględniających studentów z różnymi rodzajami dysfunkcji. Powstał szereg w pełni dostosowanych do potrzeb ON materiałów dydaktycznych. Zwiększył się odsetek zajęć, również praktycznych, które można zrealizować w formule zdalnej. Zostało wdrożone rozwiązanie umożliwiające realizację zdalnych egzaminów i zaliczeń w formie dostosowanej dla różnych rodzajów niepełnosprawności.
W projekcie założono tworzenie dostosowań w odniesieniu do wszystkich etapów funkcjonowania OzN na uczelni, od procesu rekrutacji, przez studiowanie i funkcjonowanie jako student aż po wsparcie studentów i absolwentów z niepełnosprawnością w procesie aktywizacji zawodowej. Projekt przyczynił się również do zwiększenia świadomości w zakresie tematyki dotyczącej niepełnosprawności dzięki szkoleniom z tego zakresu dedykowanym przedstawicielom wszystkich grup środowiska akademickiego oraz materiałom publikacjom, które utworzyły ogólnodostępną bazę wiedzy.

„PPU – Program Projektowania Uniwersalnego”
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych zrealizowała projekt „PPU – Program Projektowania Uniwersalnego”.
Najważniejsze informacje
Program: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer projektu: POWR.03.05.00-00-PU29/19
Okres realizacji projektu od: 2020-04-01 do: 2023-09-30
Kwota dofinansowania: 1 569 374,32 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Opis i cel projektu
Celem projektu było podniesienie kompetencji u 269 studentów Wrocławskiej Akademii Biznesu, w zakresie stosowania rozwiązań opartych na koncepcji projektowania uniwersalnego, co ma odpowiadać obecnym potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa oraz podniesienie kompetencji u 9 osób należących do kadry dydaktycznej Uczelni w zakresie nauczania projektowania uniwersalnego, poprzez:
- modyfikację programów kształcenia na 3 kierunkach, wprowadzającą zajęcia z projektowania uniwersalnego, umożliwiającą studentom poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania produktów i usług, na kierunkach: Zarządzanie/Turystyka i Rekreacja/Informatyka,
- działania podnoszące kompetencje dydaktyczne kadr tj. realizację szkoleń dla 9 osób należących do kadry dydaktycznej w celu efektywnego nauczania projektowania uniwersalnego.

„Wrocław uczy się online”
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych zrealizowała projekt: „Wrocław uczy się online”.
Najważniejsze informacje
Program: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer projektu: POWR.03.01.00-00-W073/18
Okres realizacji projektu od: 2019-07-01 do: 2023-06-30
Kwota dofinansowania: 407 599,15 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Opis i cel projektu
Celem głównym projektu było stworzenie i realizacja czterech kursów edukacyjnych dla studentów, stanowiących dodatkowy element procesu kształcenia na studiach I lub II stopnia oraz jednego masowego otwartego kursu edukacyjnego (MOOC) dostępnego dla wszystkich chętnych głównie uczniów szkół średnich w wieku 17-19 lat, a także podniesienie kompetencji przez min. 336 osób, w tym 178 K.

„Wrocławska uczelnia przyszłości – kompleksowy program podniesienia jakości zarządzania procesem kształcenia i jakości nauczania w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu”
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych zrealizowała projekt: „Wrocławska uczelnia przyszłości – kompleksowy program podniesienia jakości zarządzania procesem kształcenia i jakości nauczania w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu”.
Najważniejsze informacje
Program: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer projektu: POWR.03.05.00-00-Z078/17
Okres realizacji projektu od: 2018-04-01 do: 2023-11-30
Kwota dofinansowania: 2 980 968,30 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Opis i cel projektu
Wzrost jakości i efektywności kształcenia oraz procesów zarządzania we Wrocławskiej Akademii Biznesu w Naukach Stosowanych poprzez:
- opracowanie i realizację 1 międzynarodowego programu kształcenia na kierunku Zarządzanie na 2 nowych specjalnościach Global Innovation Management i International Tourism and Hospitality Management (st. II stopnia, stacjonarne, w jęz. angielskim, dla 40 studentów polskich i z zagranicy (20K i 20M)
- realizację wsparcia dla 80 studentów (50 K i 30 M) w postaci trzech elementów: 1. szkoleń (w tym certyf.) (50os.), 2. zajęć warsztatowych rozwijających kompetencje (50os.), 3. w formach aktywności wynikających ze współpracy uczelni z pracodawcami (60os.)
- realizację warsztatów podnoszących komp. kadry dydaktycznej (30os.) i/lub kierowniczej i admin. (15os.), a także wdrożenie informatycznych narzędzi zarządzania i zarządzanie informacją w celu doskonalenia jakości kształcenia
prowadzących do:
- zwiększenia dostępności do międzynarodowych programów kształcenia dostosowanych do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności i podniesienie kompetencji praktycznych, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, dla 40 studentów polskich i z zagranicy (20K i 20M), a w konsekwencji do zwiększenia efektywności zatrudnieniowej studentów WSH,
- podniesienia kompetencji: analitycznych i/lub informatycznych zawodowych i/lub komunikacyjnych i/lub przeds., u 72 studentów (90%), a w konsekwencji do zwiększenia efektywności zatrudnieniowej studentów WSH,
- wsparcia procesów kształcenia i zarządzania na Uczelni.

„Menadżer na stażu”
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych zrealizowała projekt „Menadżer na stażu”.
Najważniejsze informacje
Program: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer projektu: POWR.03.01.00-00-S094/17
Okres realizacji projektu od: 2018-03-01 do: 2020-02-29
Kwota dofinansowania: 572 725,00 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Opis i cel projektu
Celem głównym projektu było podniesienie kompetencji 40 osób – uczestników projektu, studentów studiów stacjonarnych 1 i 2 stopnia kierunku Zarządzanie, uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym we Wrocławskiej Akademii Biznesu w Naukach Stosowanych, zgodnie z potrzebami gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.

“Twoja opcja kariery”
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych zrealizowała projekt: „Wrocław uczy się online”.
Najważniejsze informacje
Program: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer projektu: POWR.03.01.00-00-B088/15
Okres realizacji projektu od: 2016-09-01 do: 2019-03-31
Kwota dofinansowania: 488 767,40 zł
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Opis i cel projektu
Podniesienie kompetencji 350 studentów I i II stopnia studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Wrocławskiej Akademii Biznesu niezbędnych do rozpoczęcia aktywności zawodowej na rynku pracy, w tym kompetencji komunikacyjnych, kompetencji w zakresie zakładania działalności gospodarczej, kompetencji w zakresie przedsiębiorczości odpowiadających potrzebom rynku pracy i pracodawców poprzez poszerzenie zakresu i polepszenie jakości usług świadczonych przez Biuro Karier WAB.
Projekt przyczynił się do osiągnięcia celu szczegółowego POWER poprzez:
- Wsparcie studentów w rozpoczęciu aktywności zawodowej poprzez wysokiej jakości usługi świadczone przez Biuro Karier.
- Wsparcie aktywnych studentów i absolwentów Uczelni na rynku pracy poprzez coaching zawodowy i mentoring w miejscu pracy.
- Podniesienie kompetencji pracowników Biura Karier.
- Monitoring karier zawodowych i losów absolwentów.

„Kwalifikacje drogą do zatrudnienia”
Najważniejsze informacje
Projekt pt. “Kwalifikacje drogą do zatrudnienia” nr RPDS.08.02.00-IP.02-02-0112/16-00 realizowany był przez Wrocławską Akademię Biznesu w Naukach Stosowanych w partnerstwie z Gminą Kąty Wrocławskie, Europejskim Centrum Edukacyjno-Szkoleniowym “Vademecum” Bożena Węcka oraz Demokratyczną Unią Kobiet Klub Wrocławski w ramach Osi Priorytetowej VIII Rynek pracy Działania 8.2 Wsparcie osób poszukujących pracy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.
Opis i cel projektu
Projekt realizowany był w terminie od 01.03.2017 do 30.06.2018 i obejmował swoim zasięgiem następujące powiaty województwa dolnośląskiego: świdnicki, dzierżoniowski, oleśnicki, oławski, strzeliński, trzebnicki, wrocławski i miasto Wrocław. Projekt zakładał udział 130 osób (68 kobiet i 62 mężczyzn). Celem głównym projektu była poprawa szans na zatrudnienie osób po 30 roku życia, które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy (50+, osoby o niskich kwalifikacjach) w okresie realizacji projektu oraz podjęcie zatrudnienia przez co najmniej 49 uczestników projektu w okresie do 3 miesięcy od zakończenia udziału w projekcie.

„Kompetencje komputerowe szansą na zatrudnienie”
Najważniejsze informacje
Projekt pt. “Kompetencje komputerowe szansą na zatrudnienie” był realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego nr umowy RPDS.10.03.00-02-0313/16-00.
Opis i cel projektu
Projekt skierowany był do 216 dorosłych osób bezrobotnych i biernych zawodowo o niskich kwalifikacjach, będących w szczególnie niekorzystnej sytuacji na rynku pracy w zakresie ICT, zamieszkujących powiaty: górowski, wołowski, lwówecki, jaworski, jeleniogórski ziemski, lubański, złotoryjski, legnicki ziemski, dzierżoniowski, kłodzki, wałbrzyski ziemski oraz ząbkowicki.
Projekt zakładał w okresie 2017r. realizację wysokiej jakości szkoleń komputerowych, dostosowanych do potrzeb i możliwości grupy docelowej. Kursy były prowadzone od podstaw przez doświadczonych trenerów i obejmuje w swym zakresie zdobycie 21 kompetencji w ramach 5 obszarów Digital Competence Framework.
