Skarbnik Jednostki Samorządu Terytorialnego

Tryb studiów: weekendowy
Forma studiów: hybrydowa
Czas trwania: 10 miesięcy (2 semestry)
Wymiar godzin: 160 godzin
Język wykładowy: polski
Forma zajęć: wykłady, warsztaty, ćwiczenia
O studiach
W związku z Państwa licznymi prośbami i zainteresowaniem tematyką szeroko rozumianego zarządzania finansami w jednostkach samorządu terytorialnego firma COGNITIONIS- Doradztwo stworzyła autorski program warsztatowy, którego celem jest dostarczenie Państwu kompleksowej , praktycznej wiedzy z zakresu zarządzania finansami JST oraz sprawowania kontroli i nadzoru nad finansami w sektorze samorządowym.
Program studiów podzielony został części tematyczne dotyczące obszaru zarządzania i kierowania finansami w sektorze publicznym. Na warsztatach, ćwiczeniach i wykładach poznacie Państwo nowoczesne narzędzia, techniki i metody zarządzania finansami Jednostek Samorządu Terytorialnego opracowane przez zespół posiadający wieloletnią praktykę w zakresie z zarządzania, nadzoru i kontroli w obszarze finansów publicznych.
Warsztaty, wykłady i ćwiczenia – co obejmuje program?
Na wykładach, warsztatach i ćwiczeniach zdobędziecie Państwo kompleksową wiedzę min. w zakresie:
- przygotowania, wdrożenia, monitorowania i kontroli uchwał budżetowych i uchwał w sprawie wieloletniej prognozy finansowej,
- wykorzystania narzędzi analizy finansowej do sprawowania kontroli nad finansami jednostek samorządu terytorialnego,
- zasad sporządzania sprawozdań budżetowych i finansowych,
- podatków i opłat lokalnych oraz podatku od towarów i usług,
- zarządzania długiem jednostki samorządu terytorialnego,
- prawa finansowego i dyscypliny finansów publicznych,
- budowania zespołów finansowo- księgowych,
- zarządzania przepływami środków publicznych.
Jeśli interesują Cię też inne studia podyplomowe Wrocław, zachęcamy do zapoznania się z opisami pozostałych kierunków.
Program studiów
Planowanie wieloletnie w jednostkach samorządu terytorialnego
- Przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej
- Upoważnienia w sektorze publicznym- zaciąganie zobowiązań z tytułu umów przekraczających rok budżetowy
- Wydatki niewygasające a przedsięwzięcia wieloletnie
- Warsztat praktyczny planowania przedsięwzięć i zobowiązań z tytułów dłużnych
Budżet w jednostkach samorządu terytorialnego- zasady planowania, kontroli i rozliczeń
- Uchwał budżetowa- zasady przygotowania, podstawa prawna i wytyczne do
- Przygotowanie projektu uchwały budżetowej
- Konstrukcja i budowa uchwały budżetowej- powiazanie z regulacjami prawnymi
- Wykonywanie uchwały budżetowej w trakcie roku budżetowego
Obowiązujące regulacje prawne w obszarze finansów jednostek samorządu terytorialnego
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
- Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych- zasady klasyfikacji
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego- metodyka planowania wieloletniego
Zarządzanie finansami publicznymi- analiza finansowa JST i zarządzanie długiem
- Upoważnienia w sektorze publicznym- zaciąganie zobowiązań z tytułu umów przekraczających rok budżetowy
- Wydatki niewygasające a przedsięwzięcia wieloletnie
- Warsztat praktyczny planowania przedsięwzięć i zobowiązań z tytułów dłużnych
- Analiza finansowa w JST
Nadzór właścicielski w JST
- Przedmiot nadzoru właścicielskiego
- Obowiązki organów sprawujących nadzór właścicielski
- Dokumentacja nadzoru właścicielskiego
- Odpowiedzialność z tytułu pełnienia nadzoru właścicielskiego
Sprawozdawczość budżetowa
- Rodzaje sprawozdań budżetowych
- Terminy sporządzania sprawozdań budżetowych i podmioty zobowiązane
- Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
- Odpowiedzialność za sporządzanie sprawozdań budżetowych
Zarządzanie podatkiem VAT
- Podatek VAT w transakcjach JST
- Podatek należny i naliczony w sektorze publicznym
- Zasady dokonywania rozliczeń i korekt
- Zasady obliczania wskaźników do rozliczeń
Realizacja polityki podatków i opłat lokalnych w sektorze publicznym
- Właściwość organów podatkowych
- Podatek od nieruchomości
- Pozostałe podatki i opłaty lokalne
- Egzekucja podatków i opłat lokalnych
* Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szczegółowy plan zajęć zostanie opublikowany po zakończeniu procesu rekrutacji.
Podczas realizacji zadań na uczelni preferujemy posiadanie przez uczestników własnych komputerów przenośnych do pracy z pakietem MS Office. Uczelnia zapewnia oprogramowanie dla uczestników studiów – pakiet office jedynie w wersji on-line.
Warunki zaliczenia
- 80% test/projekt/test
- 15% ćwiczenie na zajęciach
- 5% aktywność na zajęciach
Terminy zjazdów
Terminy zjazdów pojawią się wkrótce.
Cena regularna:
- Opłata roczna: 7 100 zł
- Opłata semestralna: 2x 3 730 zł
- Opłata w 4 ratach: 4x 1 950 zł
- Opłata w 8 ratach: 8x 1 020 zł
Wpisowe: 250 zł
Numer konta bankowego do wpłat
Wszystkie opłaty prosimy kierować na niżej podane konto. W tytule przelewu należy wpisać swoje imię i nazwisko, numer PESEL oraz nazwę studiów.
Bank Ochrony Środowiska S.A.
PL 60 1540 1030 2103 0004 9462 0001
Zniżka na studia podyplomowe dla semestru zimowego:
- 500 zł do 30.06.2025 r.
- 400 zł w okresie 01.07 – 15.09.2025 r.
- 300 zł w okresie 16.09 – 01.10.2025 r.
Zniżka na studia podyplomowe dla semestru letniego:
- 500 zł do 31.01.2026 r.
- 400 zł w okresie 01.02 – 15.02.2026 r.
- 300 zł w okresie 16.02 – 04.03.2026 r.
Dofinansowanie studiów podyplomowych
PROGRAM “POLECENI”
Możesz zyskać nawet 550 zł dodatkowej zniżki! Program skierowany jest do kandydatów i uczestników studiów podyplomowych, którzy będą promowali Wrocławską Akademię Biznesu oraz przyczynią się do wzrostu liczby osób zrekrutowanych na studia podyplomowe lub MBA.
BAZA USŁUG ROZWOJOWYCH
W ramach nowej perspektywy finansowej 2021-2027 na rozwój kompetencji i kwalifikacji za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych, przeznaczonych zostanie prawie 7 mld zł. Składają się na to środki z szesnastu programów regionalnych i krajowego programu Fundusze Europejskie na rzecz Rozwoju Społecznego.
Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych jest w Bazie Usług Rozwojowych dzięki czemu możesz dofinansować swoje studia podyplomowe!
Aby uzyskać szczegóły dofinansowania skontaktuj się z odpowiednim URZĘDEM PRACY podlegającym pod Twój adres zameldowania lub skorzystaj z pomocy ZIELONEJ LINII.
ZNIŻKA DLA ABSOLWENTÓW I STUDENTÓW WAB
Wszyscy Absolwenci oraz obecni Studenci WAB, podejmujących naukę na studiach podyplomowych otrzymują:
- rabat w wysokości 5% wartości opłaty rocznej
- brak wpisowego (opłata poza zniżką – 250 zł)
ZNIŻKA RODZINNA
Jeżeli na Uczelni studiują w tym samym czasie osoby spokrewnione: rodzeństwo, małżeństwo, rodzice, dzieci, to każda z tych osób na czas równoległych studiów otrzymuje zniżkę 5% od opłaty rocznej.
ZNIŻKA FIRMOWA
- Jeżeli na Uczelni studiują osoby z tej samej firmy, to każda z tych osób na czas równoległych studiów otrzymuje zniżkę 5% od opłaty rocznej.
- Jeżeli na Uczelni studiują pracownicy firmy współtworzącej programy studiów podyplomowych oraz ich stali klienci, to każda z tych osób na czas studiów otrzymuje zniżkę 5% od opłaty rocznej.
* Powyższe zniżki się nie łączą.
Szczegółowe informacje odnośnie opłat, zniżek oraz harmonogramu płatności znajdują się w poniższym Zarządzeniu:
Proces rekrutacji i kompletowania dokumentów
- Wypełnij formularz rekrutacyjny w systemie IRK.
- Skompletuj dokumenty rekrutacyjne
- Kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych wraz z suplementem (I – go stopnia, II stopnia, jednolitych magisterskich)
- Kopia dowodu wniesienia opłaty administracyjnej
- Dowód osobisty należy przedłożyć do wglądu
- Podanie o przyjęcie na studia
- Dwie podpisane przez Kandydata umowy o naukę
- Złóż dokumenty rekrutacyjne w Centrum Studiów MBA i Podyplomowych.
Kontakt
pokój 3/14
tel. +48 71 333 11 33
kom. +48 535 164 459
e-mail [email protected]
Poniedziałek – Piątek 7:00 – 15:00

Weronika Bereska
Koordynator ds. Studiów Podyplomowych i Szkoleń
e-mail [email protected]

Olena Holovchenko
Pracownik administracyjny
e-mail [email protected]
Eksperci na kierunku
mgr Anna Zawadzka
Opiekun merytoryczny kierunku
Ekonomista, Skarbnik w JST, absolwentka MBA w administracji publicznej, ekspert w zakresie planowania wieloletniego, analizy budżetu oraz sprawozdawczości finansowej jednostek sektora finansów publicznych, certyfikowany księgowy, wykładowca zagadnień z zakresu finansów publicznych i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, autorka licznych publikacji o tematyce budżetu i planowania wieloletniego w czasopismach ,,Finanse Publiczne” i ,,Czasopismo Wspólnota”.

dr Monika Mucha
Doradca podatkowy, członek zarządu Taxa Group, Spółki doradztwa podatkowego. Doktor nauk prawnych, doradca podatkowy, ponad 20 lat doświadczenia zawodowego. Ponad 100 publikacji książkowych i w renomowanych czasopismach podatkowych, trener, szkoleniowiec, wykładowca, redaktor naczelna „Podatki w sektorze publicznym”.

mgr Barbara Wołczak
Ekonomista, specjalista z zakresu nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie sprawozdawczości budżetowej i klasyfikacji budżetowej, wykładowca zagadnień z zakresu sprawozdawczości budżetowej, autorka licznych publikacji o tematyce sprawozdawczości budżetowej dla wydawnictw C.H.Beck i Presscom.

mgr inż. Robert Gudowski
Ekonomista, analityk biznesu, Skarbnik w JST, wieloletni dyrektor finansowy i główny księgowy w zakładach opieki zdrowotnej. Certyfikowany Trener Mentalny. Absolwent studiów MBA z EY Academy of Business.

mgr Bartosz Zawadzki
Prawnik, wieloletni pracownik RIO we Wrocławiu , w latach 2011 – 2016 Członek Kolegium RIO we Wrocławiu, praktyk w administracji publicznej, specjalista z zakresu przekształceń i likwidacji jednostek samorządowych, dyrektor finansowy spółki z udziałem JST, były członek Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, autor publikacji z zakresu dyscypliny finansów publicznych dla wydawnictwa Presscom.

mgr inż. Elżbieta Czarnota
Wieloletnia główna księgowa, od 15 lat skarbnik jst szczebla gminnego i powiatowego. Certyfikowana księgowa, absolwentka Akademii Liderów Samorządowych oraz MBA w Administracji Publicznej, specjalista w zakresie budżetowania oraz sprawozdawczości budżetowej.

mgr Konrad Buczek
Zastępca Skarbnika Gminy Milicz, Audytor wewnętrzny, wykładowca akademicki ( m.in. finanse publ, finanse jst, ekonomia, prawo spółek, gospodarka finansowa jst, postępowanie egzekucyjne) specjalista finansów JST, szkoleniowiec, panelista, wieloletni Skarbnik gminy i miasta, były Zastępca Wójta, były kontroler RIO, auditor, audytor HACCP, Dyrektor finansowy, kontroler wewnętrzny, MBA EY

Dorota Lenczuk
Ekonomista, Skarbnik w JST, 20 lat doświadczenia w JST szczebla gminnego i powiatowego, Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z zakresu funkcjonowania JST oraz zarządzania finansami publicznymi. Laureatka konkursu “Mistrz Finansów Publicznych” z 2018 roku”.

mgr Kinga Pisching
Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (filologii germańskiej oraz administracji publicznej), Wyższej Szkoły Handlowej we Wrocławiu (MBA w Administracji Publicznej) oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu gdzie ukończyła studia podyplomowe w zakresie Zarządzania oświatą oraz Menadżerskie Studia Podyplomowe Lean Management. Od ponad 20 lat związana z gminną edukacją publiczną. Niezależny ekspert i analityk w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, w tym optymalizacji procesów jej funkcjonowania. Koordynator projektów naukowych. Mediator sądowy i pozasądowy.

mgr Damian Śliwiński
Ekonomista, Starszy Inspektor kontroli w RIO Poznań, Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Szkoleniowiec w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce oddział w Kaliszu oraz przewodniczący Klubu Młodych Księgowych, Doktorant na Uniwersytecie Kaliskim im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu. Autor publikacji Internal audit in local government units in Poland w Newsletter CIGAR Network Comparative International Governmental Accounting Research Network.

Co myślą o kierunku nasi studenci?
Opinie uczestników I edycji studiów podyplomowych Skarbnik JST w WAB:
Merytoryczny wymiar wykładów. Ogromna wiedza i kompetencje prowadzących zajęcia.